use the file or the thumbnail according to the license: Public Domain CC0
Free of Copyright Restrictions
Τοπίο
(EL)
Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας
(EL)
Writers, Illustration artists, Art theorists, Engravers, Sculptors, Painters, Stage designers, University professors Chatzikyriakos-Gkikas Nikos, 1906-1994
(EN)
«Υπάρχει διάχυτη η εντύπωση ότι είμαι σινολόγος και ειδικός στα περί της Άπω Ανατολής εν γένει. Και ‘Κινέζο’ κάποτε με απεκάλεσαν ξένοι τεχνοκρίτες, και στοιχεία κινεζικά βρήκαν στην τέχνη μου, και η φιλοσοφία της ζωής μου κάτι κινέζικο φαίνεται να έχει. Αλλά πρέπει εδώ να αποσαφηνίσω ότι πολύ λίγα πράγματα ουσιαστικώς για την Κίνα ξέρω και ότι εκείνα που ξέρω είναι χωρίς να έχω ακολουθήσει κανένα ανώτερο σύστημα μελέτης, χωρίς να έχω κάνει εκ των προτέρων κανένα συγκεκριμένο πρόγραμμα», έγραφε ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας (1906-1994) με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του με τίτλο Εξ Ανατολών (Αστρολάβος/Ευθύνη 1989). Την αγάπη του για τον συγκεκριμένο πολιτισμό επιβεβαίωσε, πάντως το 1958: τότε παντρεύτηκε τη δεύτερη σύζυγό του, την Barbara Hutchinson και μαζί πραγματοποίησαν ένα μεγάλο ταξίδι επισκεπτόμενοι την Ινδία, το Θιβέτ και την Ιαπωνία, περνώντας και από το Χονγκ Κονγκ. Η συγκεκριμένη έγχρωμη λιθογραφία (γνωστή και με τον τίτλο Κινέζικο), φιλοτεχνήθηκε πριν από το ταξίδι στην Άπω Ανατολή, μολαταύτα διατηρεί έντονες τις επιρροές της σινοϊαπωνικής τέχνης. Εικονίζεται δεξιά μια κωνική φόρμα –ίσως κάποιο βουνό– με δέντρα στους πρόποδές του, στο μέσον ένα διάστικτο μοτίβο με κίτρινες βούλες και αριστερά μια συγκέντρωση από γεωμετρικά μοτίβα που θυμίζουν κινεζικά ιδεογράμματα ή σχηματοποιημένα δέντρα. Η παράσταση δεν απεικονίζει κάποιο ρεαλιστικό τοπίο ούτε στόχος του ζωγράφου ήταν να συλλάβει την οπτική πραγματικότητα. Τα αφηρημένα μοτίβα ακολουθούν το όψιμο κυβιστικό του ύφος: η ανάμνηση του τοπίου μεταγράφεται σε γεωμετρικά και βιομορφικά στοιχεία που ανασυντίθεται σε μια κατ’ ουσίαν αφηρημένη, διακοσμητική εικόνα, με το χρώμα να λειτουργεί αυτόνομα. Η ρυθμικότητα και ο αρμονικός διάλογος των επιμέρους μερών αποτελούν αφετηρία και ζητούμενο σε αυτή την εικόνα που περισσότερο φαντασιώνεται παρά απεικονίζει την Ανατολή.
(EL)