Ο Πολύκλειτος Ρέγκος (1903-1984) δημοσίευσε το λεύκωμα Mont Athos. Gravures sur bois [Όρος Άθως. Χαρακτικά σε ξύλο] στο Παρίσι το 1934, όπου περιλαμβάνονταν σχέδια που είχε πραγματοποιήσει κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του στον Άθωνα το 1933. Από αυτό το λεύκωμα προέρχεται και η συγκεκριμένη παράσταση, όπου εικονίζεται ένα άγριο, εξπρεσιονιστικό τοπίο. Ένας τριγωνικός, μυτερός όγκος καταλαμβάνει το μεγαλύτερο τμήμα της σύνθεσης και η μύτη του ξύνει σχεδόν τα όρια της σύνθεσης. Μπροστά του απλώνεται η τρικυμισμένη θάλασσα, με ψηλά κύματα να παρασύρουν ένα πλεούμενο που μόλις διακρίνεται στα δεξιά, ενώ ολόγυρά του, ο βαρύς, σκεπασμένος με σύννεφα ουρανός προμηνύει την επικείμενη καταιγίδα. Ο Ρέγκος χρησιμοποιεί ως κύριο εκφραστικό του μέσο τη γραμμή: στυλιζαρισμένη, σε δυνατές, πλατιές χαράξεις, που επιτείνουν την αίσθηση της κίνησης αλλά, κυρίως, της αγριότητας του τοπίου. Η όλη σύνθεση βασίζεται στο εξπρεσιονιστικό λεξιλόγιο και το συνολικό αποτέλεσμα είναι εξαιρετικά δραματικό, δίνοντας στη χερσόνησο του Άθωνα μυθικές διαστάσεις. Ο Ρέγκος γεννήθηκε στη Νάξο, μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, σπούδασε στην ΑΣΚΤ στην Αθήνα και από το 1935 έως το 1936 έζησε στο Παρίσι και σπούδασε στο εργαστήριο του Δημήτρη Γαλάνη. Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα εγκαταστάθηκε μόνιμα στη Θεσσαλονίκη, ενώ το τοπίο του Αγίου Όρους τον απασχόλησε ιδιαίτερα και κατά τις επόμενες δεκαετίες.
(EL)