Το συγκεκριμένο χαρακτικό αποτελεί ένα από τα πιο γνωστά πρώιμα χαρακτικά του Δημήτρη Γαλάνη (1879-1966) και έργο ορόσημο ειδικά της νεοελληνικής χαρακτικής και εν γένει της νεοελληνικής τέχνης. Διότι αφομοιώνει ήδη το 1914 στοιχεία από το πρωτοποριακό κίνημα του κυβισμού και τα εφαρμόζει με εντυπωσιακή ωριμότητα μέσα στο σύνθετο θέμα του δομημένου χώρου. Ειδικότερα, εικονίζεται η εσωτερική αυλή (cour d’honneur) του γοτθικού ανακτόρου των παπών στην Αβινιόν. Το ανάκτορο ξεκίνησε να χτίζεται στα μέσα του 13ου αιώνα και ολοκληρώθηκε τον 14ο αιώνα, αφότου εγκαταστάθηκε εκεί η παπική αυλή (1309-1376), όταν ο προκαθήμενος της Καθολικής Εκκλησίας βρισκόταν κάτω από την επιρροή του στέμματος της Γαλλίας. Το ανακτορικό συγκρότημα αποτελεί το μεγαλύτερο μεσαιωνικό γοτθικό κτίσμα και το χαρακτηριστικότερο δείγμα του διεθνούς γοτθικού ρυθμού. Ο Έλληνας Γαλάνης βρέθηκε εκεί το 1914 ως εθελοντής στη Λεγεώνα των Ξένων και στο πλαίσιο του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Και αποτυπώνει στην αυλή τους συγκεντρωμένους στρατιώτες. Το χαρακτικό φαίνεται να τυπώθηκε σε δύο σειρές (των 20 και των 25 αντιτύπων), ενώ δεν αποκλείεται να τυπώθηκε μία ακόμη σειρά, το 1928, με αφορμή την έκθεση του Γαλάνη στην Αθήνα, στο Ιλίου Μέλαθρον. Ο χαράκτης δίνει έμφαση στη σύλληψη και την απόδοση του κτίσματος. Αποτυπώνει με ακρίβεια αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες όπως τα οξυκόρυφα ανοίγματα, τα μικρά παράθυρα, οι επιβλητικοί τοίχοι. Αντίθετα, αποδίδει πολύ πιο ελεύθερα τις ανθρώπινες μορφές, σε μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες. Τολμηρή και πρωτότυπη, ακόμη και στο πλαίσιο της δυτικοευρωπαϊκής χαρακτικής της εποχής, είναι η χρήση του φωτός μέσα στο έργο: ο Γαλάνης σκιάζει μεγάλες περιοχές της σκηνής του (κυρίως στα αριστερά) ενώ χρησιμοποιεί το εντυπωσιακό εύρημα της διαγωνίου που ξεκινά πάνω δεξιά και φτάνει σχεδόν το μέσον της εικόνας, κόβοντας (με σαφώς κυβιστική αντίληψη) την εικόνα σε δύο μέρη: ένα φωτεινό και ένα σκιασμένο. Την ίδια στιγμή, το σκληρό υλικό(όρθιο ξύλο) του επιτρέπει να δουλέψει με ιδιαίτερη λεπτομέρεια τις διαφορετικές υφές του θέματός του (τους τοίχους, τα πλακόστρωτα), τεκμηριώνοντας την τεχνική του δεξιότητα.
(EL)