Αθήνα 1944
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*

1  ψηφιακό αρχείο

basic type logo 1 JPEG

δείτε ή κατεβάστε το ψηφιακό αρχείο
απευθείας από τον ιστότοπο του αποθετηρίου*
χρησιμοποιήστε
το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
Public Domain CC0
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
CC0



Αθήνα 1944 (EL)

Βάσω Κατράκη (EL)

Η Βάσω Κατράκη (1909 ή 1914-1988) γεννήθηκε στο Αιτωλικό Μεσολογγίου. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας ζωγραφική, με τον Κωνσταντίνο Παρθένη και χαρακτική, με τον Γιάννη Κεφαλληνό. Αν και αποφοίτησε το 1940, είχε ήδη ενταχθεί στην Αριστερά και έδωσε εξαρχής στην καλλιτεχνική παραγωγή της σαφή κοινωνικοπολιτικό λόγο, με έμφαση στον απλό λαϊκό άνθρωπο και τις δυσκολίες του βίου του. Όχι τυχαία, οι ψαράδες της γενέτειράς της αναδείχθηκαν στα χρόνια του 1950 βασικό θέμα της χαρακτικής της, δίπλα σε μεγαλειώδεις συνθέσεις με τις μανάδες. Στα χρόνια της Κατοχής η Κατράκη, όπως και πολλοί άλλοι καλλιτέχνες (Σπύρος Βασιλείου, Γιώργος Βελισσαρίδης, Τάσσος, Μέμος Μακρής κ.ά.) μπήκαν στις γραμμές της Αντίστασης και συνέβαλαν, ο καθένας με τον τρόπο του, στη μάχη ενάντια στον κατακτητή. «Πιστεύω ότι η Εθνική Αντίσταση με έβγαλε χαράκτρια» παραδεχόταν η Κατράκη, που μαζί με τον Τάσσο ανέλαβαν την εικονογράφηση παράνομων εντύπων και έδωσε τολμηρές συνθέσεις με θέμα την πείνα, τις διαδηλώσεις και τα βασανιστήρια. Η σκηνή με τίτλο Αθήνα 1944 αναφέρεται σε αυτήν ακριβώς την περίοδο και είναι μια δραματική σύνθεση, όπου συνδυάζονται η φρίκη, ο θάνατος και ο τρόμος με την ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον. Εικονίζεται ένας άντρας κρεμασμένος από ένα τηλεγραφόξυλο. Από τον λαιμό του κρέμεται η ξύλινη πινακίδα με τον τίτλο (Αθήνα 1944), αλλά κανονικά θα έλεγε «προδότης», για να χαρακτηρίσει τον νεκρό ήρωα της Εθνικής Αντίστασης, εκτελεσμένο από τους Γερμανούς και τους συνεργάτες τους. πίσω του απλώνεται ένα δάσος από τηλεγραφόξυλα – υποδηλώνοντας με έναν λιτό αλλά δραματικό τρόπο το πλήθος των νεκρών αγωνιστών, ιδίως κατά τους τελευταίους μήνες της Κατοχής, τότε που το πρόσωπο των κατακτητών έγινε πολύ πιο σκληρό. Όμως πίσω και δεξιά, ο ήλιος ανατέλλει. Και σε αυτή τη μικρή αλλά καθοριστική λεπτομέρεια, η Κατράκη κρύβει το πολιτικό μήνυμα –την ελπίδα, καλύτερα– της αλλαγής, ενός νέου κόσμου. Ωστόσο, το μήνυμα αυτό συνετρίβη, συγκρούστηκε με τη δύσκολη μεταπολεμική πραγματικότητα που οδήγησε τη χώρα σε έναν μακρύ, αιματηρό Εμφύλιο πόλεμο. (EL)

χαρακτική (EL)

ξυλογραφία (EL)


52,6 × 31 εκ. (EL)


1944 (EL)


Πολιτισμός (κουλτούρα) (EL)

Εικόνα

http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.el




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.