δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης : CC BY-NC 4.0
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση
Τσακάλι (Λυκοκύων ο Θως)
Το Διδασκαλείο Κρήτης στο Ηράκλειο είχε στην κατοχή του πλήθος εποπτικών διδακτικών μέσων (εποπτικό υλικό και σχολικός εξοπλισμός) που χρησιμοποιούνταν κατά την εκπαιδευτική λειτουργία του. Τα μέσα αυτά αποτελούσαν ένα σημαντικό μέρος της κινητής περιουσίας του ιδρύματος, όπως προκύπτει και από την υπηρεσιακή αλληλογραφία του Διδασκαλείου. Το υλικό και ο εξοπλισμός αυτός διακρίνονται στις ακόλουθες κατηγορίες: α. Σχολικές εικόνες. β. Σχολικοί χάρτες. γ. Κεντήματα Διδασκαλείου. δ. Σχολικά έπιπλα. ε. Ποικίλα αντικείμενα συλλογών και σχολικού εξοπλισμού. στ. Φωτογραφίες μαθητών/ τριών και διδακτικού προσωπικού. στ. Εποπτικό υλικό μαθημάτων φυσικών επιστημών. ζ. Γραφική ύλη.
Το Διδασκαλείο Κρήτης στο Ηράκλειο διατηρούσε χαρτογραφική συλλογή με χάρτες διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων, οι οποίοι συνιστούσαν χρήσιμα διδακτικά βοηθήματα για τα ακόλουθα μαθήματα: Ιστορία, Θρησκευτικά, Φυσική, Φυσιογνωστικά, Φυσική Πειραματική, Φυσική Ιστορία, Κοσμογραφία, Γεωγραφία, Γεωπονικά, Γεωπονικά και Ζωοτεχνία, Ελληνικά (πρόκειται για τα μαθήματα σύμφωνα με τα Ωρολόγια Προγράμματα για τα Τριτάξια και Πεντατάξια Διδασκαλεία - 1914 και 1929 αντίστοιχα). Η χρήση των χαρτών εξυπηρετούσε την αρχή της εποπτείας και της αυτενέργειας, βασικές διδακτικές αρχές που αποτελούσαν αντικείμενο των παιδαγωγικών συνεδριάσεων του συλλόγου καθηγητών/τριών του Διδασκαλείου Κρήτης, ειδικότερα κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου.
Στις αρχές του 20ου αιώνα η πρακτική εκπαίδευση συμπεριλαμβάνεται στις βασικές αρχές της νέας αγωγής. Στην Ελλάδα η τάση αυτή υποστηρίχθηκε τόσο επιστημονικά, από σημαντικούς παιδαγωγούς της εποχής που ήταν υπέρμαχοι του σχολείου εργασίας, όσο και θεσμικά, μέσα από τις φιλελεύθερες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις του Ελ. Βενιζέλου. Αναπόσπαστο μέρος μιας τέτοιας εκπαίδευσης, προσανατολισμένης σε μεγάλο βαθμό στην αγροτική οικονομία, αποτελούσε η γνώση του φυσικού περιβάλλοντος και η σπουδή των ζώων. Για τον λόγο αυτό διδάσκονταν άλλωστε ειδικά μαθήματα στα Διδασκαλεία (Φυσική Ιστορία και Ζωοτεχνία). Η χρήση εποπτικών χαρτών ζωολογίας επιδίωκε να ενισχύσει τον γραμματισμό των μαθητών/ τριών στα παραπάνω μαθήματα.
Ο χάρτης ζωολογίας «Τσακάλι (Λυκοκύων ο Θως)» απεικονίζει ένα τσακάλι. Το τσακάλι ή ο θως είναι μεσαίου μεγέθους παμφάγο θηλαστικό του γένους των κυόνων. Διακρίνονται τρία διαφορετικά είδη τσακαλιών: το χρυσό τσακάλι (Canis aureus), το ριγωτό τσακάλι (Canis adustus) και το μελανόραχο τσακάλι (Canis mesomelas).
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.