Lessons in School hygiene
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files of the item*
download the main file
The hyperlink to the digital file is temporally not available due to maintenance works in the repository*
use
the file or the thumbnail according to the license:
CC BY-NC 4.0

Attribution-NonCommercial
CC_BY_NC



Μαθήματα σχολικής υγιεινής (EL)
Lessons in School hygiene (EN)
Cours d’hygiène scolaire (FR)

Λαμπαδάριος Εμμανουήλ (EL)
Lampadarios Emmanuel (EN)
Lampadarios Emmanouil (FR)

Στο Διδασκαλείο Κρήτης στο Ηράκλειο λειτουργούσε δανειστική βιβλιοθήκη από την έναρξη της λειτουργίας του το 1901. Επρόκειτο για μια πολύ σημαντική υπηρεσία, που παρείχε μορφωτικά μέσα στους σπουδαστές και τις σπουδάστριες της εποχής. Άλλωστε, στα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Διδασκαλείου δεν είχε ακόμη ιδρυθεί στο Ηράκλειο δημοτική βιβλιοθήκη, η οποία ιδρύθηκε το 1908. Στον τελευταίο σωζόμενο συγκεντρωτικό κατάλογο βιβλίων του Διδασκαλείου εντοπίστηκαν 666 τίτλοι, ενταγμένοι σε 5 Ταξιθετικές Κατηγορίες (Τ.Κ.): α. Γράμματα - Επιστήμαι – Τέχναι. β. Επιστημονικά. γ. Ελεύθερα αναγνώσματα. δ. Βοηθητικά. ε. Διδακτικά. Η ανωτέρω ταξινόμηση δεν αντιστοιχούσε σε κάποια αυστηρή θεματική κατηγοριοποίηση με δεδομένο ότι ορισμένα βιβλία ίδιας θεματικής ταξινομήθηκαν σε διαφορετικές Τ.Κ.. Η Τ.Κ. «Επιστημονικά» περιελάμβανε βιβλία που αφορούσαν θέματα παιδαγωγικά, ψυχολογίας, διδακτικής και ειδικής διδακτικής ποικίλων γνωστικών αντικειμένων, λαογραφίας, ιστορίας, αρχαίας ελληνικής γραμματείας, καθώς και ξένη λογοτεχνία. Το βιβλίο "Μαθήματα σχολικής υγιεινής" ανήκε στην κατηγορία «Επιστημονικά» της δανειστικής βιβλιοθήκης του Διδασκαλείου Κρήτης στο Ηράκλειο. Ο συγγραφέας Εμμανουήλ Λαμπαδάριος (1885-1942) ήταν γνωστός στην εποχή του για την επίδραση που είχε δεχτεί από το ιδεολογικό ρεύμα της κοινωνικής ιατρικής και για το έργο του σε σχέση με τα άρρωστα παιδιά, τόσο σε θεωρητικό επίπεδο όσο και στο πεδίο της διαμόρφωσης ανάλογης εκπαιδευτικής πολιτικής, εντάσσοντας τα διεθνή ιατρικά δεδομένα σε ένα πλαίσιο ευγονικής. Μέσα από το βιβλίο αυτό παρουσιάζονται αναλυτικά σε υποψήφιους και εν ενεργεία εκπαιδευτικούς τα κυριότερα χαρακτηριστικά του ζητήματος της σχολικής υγιεινής. Πιο συγκεκριμένα, επισημαίνονται ζητήματα που αφορούν την υγιεινή των διδακτηρίων, των μαθητών/ τριών, των δασκάλων/ισσών, καθώς επίσης και ζητήματα που αφορούν τη διδασκαλία και τον αντίκτυπό της στην υγεία μαθητών/τριών και δασκάλων/ισσών. Τέλος, αναφέρονται οι κυριότερες δομές της εποχής του περί σχολικής κοινωνικής πρόνοιας για το θέμα αυτό. (EL)
A lending library was operated in the Didaskaleion of Crete in Heraklion since the beginning of its establishment in 1901. It was a very important facility, which provided educational tools to the students of that time. After all, in the first years of the operation of the Didaskaleion, a municipal library had not yet been established in Heraklion. The municipal library was founded in 1908. In the last surviving consolidated list of books of the Didaskaleion, 666 titles were found, included in 5 Classification Categories (C.C.): a. Letters - Science - Art. b. Scientific. c. Free readings. d. Ancillary. e. Didactic. The above classification did not correspond to any strict thematic categorization given that some books of the same subject were classified in different C.C.. The C.C. "Scientific" included books dealing with pedagogy, psychology, general didactic and didactics about specific subjects, folklore, history, ancient Greek literature, as well as foreign literature. The book "Lessons in school hygiene" belonged to the "Scientific" category of the lending library of the Didaskaleion of Crete in Heraklion. The author Emmanuel Lampadarios (1885-1942) was known in his time for the influence he had received from the ideological current of social medicine and for his work in relation to sick children, both at a theoretical level as well as in the field of the formation of a respective educational policy, integrating international medical data into a eugenics framework. Through this book, the main characteristics of the issue of school hygiene are presented in detail to prospective and working teachers. More specifically, issues related to the hygiene of classrooms, students, and teachers are highlighted, as well as issues related to teaching and its impact on the health of students and teachers. Finally, the main structures of his time regarding school social welfare on this subject are mentioned. (EN)
Une bibliothèque de prêtfonctionnait à Didaskalio (École pour la formation des enseignants) de Crète à Héraklion depuis son ouverture en 1901. C’était un service très important qui fournissait des supports et outils pédagogiques aux étudiants et aux étudiantes de l’époque. D’ailleurs, pendant les premières années de fonctionnement de Didaskalio, il n’y avait pas de bibliothèque municipale à Héraklion ; celle-ci a été fondée en 1908. Dans le dernier dernier catalogueré capitulatif de livres de Didaskalio qui a été retrouvé, 666 titres d’ouvrages ont été identifiés et ceux-ci étaient classés en 5 catégories : a. Lettres–Sciences – Arts. b. Ouvrages scientifiques. c. Lectures libres. d. Guides pratiques. e. Livres de didactique/ manuels scolaires. La classification présentée ci-dessus ne correspondait pas à une catégorisation stricte, étant donné que certains ouvrages de la même thématique avaient été classés en catégories différentes. La catégorie «Ouvrages scientifiques» contenait des livres qui traitaient des sujets de pédagogie, de psychologie, de didactique générale et des didactiques des différentes disciplines, du folklore, de l’histoire, de la littérature grecque de l’Antiquité, ainsi que de la littérature étrangère. Le livre "Cours d’hygiène scolaire" appartenait à la catégorie «Ouvrages scientifiques» de la bibliothèque de prêt de Didaskalio (École pour la formation des enseignants) de Crète à Héraklion. Son auteur, Emmanuel Lampadarios (1885-1942), était connu à son époque pour avoir été influencé du courant idéologique de la médecine sociale et pour ses travaux(au niveau théorique) relatifs aux enfants malades, mais aussi pour la mise en place d’une politique éducative qui s’en inspirait, intégrant les données médicales internationales dans un cadre d’eugénisme. Dansce livre, lesprincipaux éléments relatifs àl’hygiène scolaire sont présentés de manière détaillée aux futurs enseignants et aux enseignants en activité. Plus précisément, des questions liées à l’hygiène des locaux, des élèves et des enseignant(e)s y sont mises en lumière, ainsi que des questions liées à l’enseignement et à ses répercussions sur la santé des élèves et des enseignant(e)s. Enfin, dans ce livre sont évoquées les principales structures qu’il y avait à l’époque en matière d’assistance sociale scolaire sur ce sujet. (FR)

bibo:Book
Βιβλίο (EL)
Book (EN)
TEXT (EN)
Livre (FR)

Αθήναι (EL)
Athens (EN)
Athènes (FR)

15 cm. × 19 cm.
15 εκ. × 19 εκ. (EL)
240 page(s) (EL)

1923 (EL)



Υγιεινή (EL)
Hygiene (EN)
Hygiène (FR)


Text

Greek

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

other

https://e-her.org/omeka/files/original/64c36a5ac0ef008212832428bcc11017747aff1c.pdf
https://e-her.org/collection/category/1001/book/92



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)