δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης : CC BY-NC 4.0
Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση
Μαρμάρινο ενεπίγραφο επιτύμβιο ανάγλυφο
(EL)
Inscribed marble funerary relief
(EN)
Ενεπίγραφο επιτύμβιο ανάγλυφο από μάρμαρο λευκό, πολύ χοντρόκοκκο. Το ανάγλυφο διατηρείται σε σχετικά καλή κατάσταση, αλλά ολόκληρη η επιφάνειά του είναι διαβρωμένη και καλύπτεται με κόκκινη πατίνα. Είναι αποκρουσμένη η άνω δεξιά γωνία και υπάρχουν μικρότερες αποκρούσεις στους κροτάφους και στα πρόσωπα των μορφών. Στο κάτω τμήμα του αναγλύφου υπάρχουν μικρές συμπληρώσεις με γύψο. Η άνω επιφάνεια του αναγλύφου και ο αριστερός κρόταφος έχουν δουλευτεί καλά, ενώ στην πίσω πλευρά και στον δεξιό κρόταφο η εργασία είναι αδρή. Η παράσταση του αναγλύφου αναπτύσσεται σε δύο επάλληλες ζώνες, που χωρίζονται με ταινία. Στην επάνω ζώνη παριστάνονται μετωπικά τρεις προτομές, δύο γυναικείες και μία ανδρική ανάμεσά τους, ενώ στη κάτω ζώνη εικονίζονται σε μικρότερη κλίμακα οι προτομές ενός άνδρα και μίας γυναίκας. Όλες οι μορφές έχουν ωοειδές πρόσωπο με πλατύ μέτωπο, μεγάλη μύτη, σαρκώδες στόμα και αμυγδαλωτά μάτια με πλατιά βλέφαρα αλλά χωρίς πλαστική δήλωση της ίριδας και της κόρης. Ωστόσο, κάθε μορφή έχει διαφορετική κόμμωση από τις άλλες και υπάρχουν διαφορές στην ενδυμασία των γυναικών. Η γυναίκα πάνω αριστερά είναι τυλιγμένη στο ιμάτιό της, το οποίο καλύπτει διαγώνια το στήθος της και ο χιτώνας της διακρίνεται μόνο στον λαιμό. Τα μαλλιά της, που χωρίζονται στο μέσο του μετώπου και με έντονους κυματισμούς κατευθύνονται προς τα πλάγια και πίσω, φαίνεται ότι αποδίδουν με απλοποίηση την απλή κόμμωση της Σαβίνας. Η άλλη γυναίκα πάνω δεξιά φορά το ιμάτιό της με τέτοιο τρόπο, ώστε η παρυφή του κάνει έναν οριζόντιο κυματισμό πάνω στο στήθος της. Τα μαλλιά έχουν χωρίστρα στο μέσο του μετώπου και σχηματίζουν μία «στεφάνη» γύρω από αυτό. Η τρίτη γυναίκα, στην κάτω ζώνη, είναι χτενισμένη σύμφωνα με την πεπονοειδή κόμμωση και το ιμάτιό της πέφτει δεξιά και αριστερά στους ώμους της. Η πεπονοειδής κόμμωση ήταν ιδιαίτερα αγαπητή κατά τον 2ο αι. μ.Χ. και χρησιμοποιήθηκε για τον πρώτο εικονιστικό τύπο της Φαυστίνας της νεότερης, της Λουκίλλας και της Κρισπίνας. Ο άνδρας στο κέντρο της επάνω ζώνης φέρει ιούλους στις παρειές και η κόμμωσή του ακολουθεί το τραϊάνειο μοτίβο: επιμήκεις μηνοειδείς βόστρυχοι χτενίζονται από πίσω προς τα εμπρός σχηματίζοντας ημικυκλική απόληξη στο
(EL)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.