Φορέας προστασίας: Εφορεία Αρχαιοτήτων Ευβοίας
(EL)
Σύμπλεγμα του Θησέα με την Αντιόπη από το δυτικό αέτωμα του ναού του Δαφνηφόρου Απόλλωνα. Ανασκάφηκε από τον Κωνσταντίνο Κουρουνιώτη, πρώτο ανασκαφέα του ναού, με την οικονομική ενίσχυση της Αρχαιολογικής Εταιρείας. Εντυπωσιακό γλυπτό σύμπλεγμα, που διακοσμούσε το δυτικό αέτωμα του αρχαϊκού ναού του Δαφνηφόρου Απόλλωνα και αποτελεί εξαίρετο έργο τέχνης της υστεροαρχαϊκής περιόδου. Εικονίζεται η αρπαγή της βασίλισσας των Αμαζόνων, Αντιόπης, από το βασιλιά της Αθήνας, Θησέα. Το αέτωμα συμπληρωνόταν από την κεντρική μορφή της Αθηνάς και από άλλες μαχόμενες αμαζόνες. Συγχώνευση των μορφών, απαλότητα στους όγκους, εσωτερική δύναμη που μεταφράζεται σε περιστροφή των σωμάτων με ανάπτυξη των μυών (Θησέας) αλλά και διακοσμητικές τάσεις, ιδιαίτερα στην κόμμωση και στον πολύπτυχο μανδύα του Θησέα, δημιουργούν μία δυνατή σύνθεση, η οποία ξεφεύγει από τους κάθετους άξονες της αρχαϊκής τέχνης. Το έργο συνδέεται, πιθανώς, με το γνωστό Αθηναίο γλύπτη Αντήνορα. Μονόλιθο ακρωτηριασμένο, λείπει αμφοτέρων το κάτω μισό περίπου, της Αντιόπης το κάτωθεν του αριστερού γόνατος και τα χέρια, το δεξί από τον αγκώνα σχεδόν λοξά αποκρουσμένο, το αριστερό από το μέσο του βραχίονα, του δε Θησέα όλο το δεξί με τον ώμο. Αντιθέτως τα κεφάλια (της Αντιόπης συγκολλημένο) διατηρούνται εν γένει, πλην των άκρων ρινών αμφοτέρων και του πηγουνιού της Αντιόπης που είναι φθαρμένα. Πρόσθετο ήταν μέρος, τουλάχιστον, του δεξιού βραχίονα του Θησέα, όπως δείχνει τμήμα της γωνίας συναρμογής του κάτω από τον λαιμό και μεταλλικό στεφάνι γύρω από το κεφάλι του, όπως φανερώνουν οι μικρές οπές στα πλάγια. Η πίσω επιφάνεια είναι αμελώς λαξεμένη, αφημένη αδρή, καθώς ήταν αθέατη. Τετράγωνη οπή στην μέση της Αντιόπης χρησίμευε προφανώς για την γόμφωση του συμπλέγματος στο τύμπανο του αετώματος. Στον θώρακα της Αντιόπης διακρίνονται ίχνη χρωματιστού μαιάνδρου. Νεαρός άνδρας ο Θησεάς, γυμνός, εκτός από χλαμύδιο που καλύπτει μόνο το πίσω μέρος του σώματος με τις άκρες του να πέφτουν πάνω στους ώμους, περιβάλλει με το αριστερό του χέρι τον κορμό γυναίκας, την οποία βαστάζει ψηλά ώστε το κεφάλι του να ακουμπάει στο στήθος της και την απάγει προς τα δεξιά. Η γυναίκα πατάει ήδη κάπου ψηλότερα και δεν τον βαραίνει, όπ
(EL)
Archaeological Service / Museum: Ephorate of antiquities of Euboea
(EN)