δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης : CC BY-SA 4.0
Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή
Προσχέδιο για τον πίνακα "Αποχαιρετισμός του Νεκρού"
(EL)
Study for "Farewell to the Dead»"
(EN)
Νικρίτιν, Σολομών
(EL)
Nikritin, Solomon
(EN)
Στην περίοδο 1923-1926 ο Nikritin εργάζεται εντατικά πάνω στη φιλοσοφική εποποιία του “Πόλεμος και Ειρήνη”, όπου προσπαθεί να αναβιώσει τα γεγονότα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου και της Οκτωβριανής Επανάστασης. (Irina Leites, Solomon Nikritin, σσ. 209-211).
Από τα μέσα του 1920 και μετά το Νικρίτιν απασχολεί στη ζωγραφική του μια σειρά εικαστικών κινηματογραφικών έργων σαν «συμφωνικό σύνολο» με αλληλοσυνδεόμενους πίνακες «που ο ένας παράγει τον άλλον» ενώ παραμένει καθένας «αυτόνομη μονάδα». Το θέμα που τους ενώνει, πάντα κατά τον ίδιο, είναι «το πορτρέτο των βασικών τάξεων της σύγχρονης εποχής μέσα από τις αμοιβαίες σχέσεις και τα πεπρωμένα τους». (I. Lebedeva, Καφέτση Ι, σ. 546, εικ. 493).
Στην ασπρόμαυρη, ορθογώνια με έμφαση στον κατακόρυφο άξονα σύνθεση, παρουσιάζεται ομάδα προσώπων που καταλαμβάνει το κάτω μέρος της ζωγραφικής επιφάνειας και γυμνή, σχηματικά και σε άλλο επίπεδο αποδοσμένη μορφή στο άνω μέρος, που εγγράφεται εντός ενός παραλληλεπίπεδου σχεδόν στερεού. Στην κάτω δεξιά γωνία παρουσιάζεται τμήμα μορφής που παρακολουθεί τη σκηνή. Ανάμεσα στα πρόσωπα της ομάδας της κύριας σύνθεσης, που αποδίδονται σχηματικά, με βάση κυρίως την κυλινδρική, ημι-κωνική και καμπύλη φόρμα και ειδωμένα από πάνω και ψηλά, ξεχωρίζει η μορφή τριών παιδιών από τα οποία το αριστερό κρατά τσέρκι, ενώ το δεξί έχει κομμένο στο ύψος του μηρού το αριστερό του πόδι και στηρίζεται σε πατερίτσα. Οι υπόλοιπες μορφές παρουσιάζονται σχεδόν σε σειρές με γυρισμένες τις πλάτες τους ή με γερμένο εμπρός τον κορμό και τα χέρια κοντά στο πρόσωπο σε στάση θρήνου. Η σύνθεση προβάλλεται σε μαύρο φόντο και δομείται με βάση την αντίθεση του λευκού και του μαύρου.
(EL)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.