δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*
Έργο της σειράς Αχελώος που συνιστά φωτογραφική καταγραφή της κατασκευής του φράγματος των Κρεμαστών Αιτωλοακαρνανίας (1962-65) από τον Κώστα Μπαλάφα και υλοποιήθηκε παράλληλα με την κινηματογράφηση μέρους των εργασιών. Η σειρά περιλαμβάνει ιστορικά ντοκουμέντα από την κατασκευή ενός γαιοφράγματος κολοσσιαίας κλίμακας για την Ελλάδα του '60, ενώ συγχρόνως αποτυπώνει τις συνέπειες της ανθρώπινης επέμβασης στον περιβαλλοντικό, κοινωνικό και πολιτισμικό ιστό της περιοχής. Ο Αχελώος έχει φωτογραφηθεί με έγχρωμα υλικά, δεδομένο που τον διαφοροποιεί από τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες με τις οποίες έγινε γνωστός ο καλλιτέχνης. Παρ’ όλα αυτά, εντάσσεται θεματογραφικά στο ευρύτερο έργο του ως μία ακόμα κοινωνικά ευαίσθητη καταγραφή των συνθηκών στην ελληνική ύπαιθρο τη μεταπολεμική περίοδο.
Με μία λήψη που πραγματοποιήθηκε από το βάθος μιας σήραγγας, ο Μπαλάφας ανοίγει κατά κάποιο τρόπο ένα κυκλικό παράθυρο στον έξω κόσμο. Το σκοτάδι των εσωτερικών τοιχωμάτων της σήραγγας έρχεται σε ευθεία αντίθεση και υπερτονίζει το κεντρικό θέμα που στέκεται κόντρα στο φυσικό φως. Εντός του κύκλου γεωμετρίες από τόξα, οριζόντιους και κάθετους άξονες δημιουργούν επιμέρους πεδία. Το τοπίο, παρά τον τεμαχισμό του, υπενθυμίζει τη σημασία του κάνοντας το τεχνικό και απρόσωπο, πιο οικείο και συγκεκριμένο. Η ανθρώπινη σιλουέτα που μοιάζει να ακροβατεί πάνω σε μεταλλικό άξονα εγγράφεται στο περίγραμμα ενός αγωγού, ο οποίος επιβάλλεται στο τοπίο, δημιουργώντας έναν ισχυρό συμβολισμό. Στον κατάλογο της έκθεσης Τα αντίρροπα ρεύματα του Αχελώου, που πραγματοποιήθηκε το 2002 στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, ο επιμελητής χαρακτηριστικά σημειώνει: ο τεχνικός πολιτισμός προστατεύει, περιέχει, οριοθετεί τον άνθρωπο. Συγχρόνως παρεμβάλλεται ως μονωτικό ανάμεσα σ' αυτόν και τη φύση, αδυνατίζοντας σταδιακά τη σημασία και την παρουσία της.
(EL)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.