Έργο της σειράς Αχελώος που συνιστά φωτογραφική καταγραφή της κατασκευής του φράγματος των Κρεμαστών Αιτωλοακαρνανίας (1962-65) από τον Κώστα Μπαλάφα και υλοποιήθηκε παράλληλα με την κινηματογράφηση μέρους των εργασιών. Η σειρά περιλαμβάνει ιστορικά ντοκουμέντα από την κατασκευή ενός γαιοφράγματος κολοσσιαίας κλίμακας για την Ελλάδα του '60, ενώ συγχρόνως αποτυπώνει τις συνέπειες της ανθρώπινης επέμβασης στον περιβαλλοντικό, κοινωνικό και πολιτισμικό ιστό της περιοχής. Ο Αχελώος έχει φωτογραφηθεί με έγχρωμα υλικά, δεδομένο που τον διαφοροποιεί από τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες με τις οποίες έγινε γνωστός ο καλλιτέχνης. Παρ’ όλα αυτά, εντάσσεται θεματογραφικά στο ευρύτερο έργο του ως μία ακόμα κοινωνικά ευαίσθητη καταγραφή των συνθηκών στην ελληνική ύπαιθρο τη μεταπολεμική περίοδο.
Ο Μπαλάφας, με μια μακρινή λήψη, αποτυπώνει το απέραντο τοπίο των Κρεμαστών δίνοντας προσφέροντας μια ευρεία θέαση της εντυπωσιακής κοιλάδας του Αχελώου με την πυκνή βλάστηση να κυριαρχεί στα δεξιά και τους ορεινούς όγκους να δεσπόζουν στο βάθος. H ευδιάκριτη τεχνητή προσθήκη αφορά στις δύο γέφυρες ζεύξης που κατασκευάστηκαν για τη διευκόλυνση μετακίνησης των συνεργείων. Η ανάγνωση της συγκεκριμένης φωτογραφίας αποκτά ειδικό ενδιαφέρον αν αυτή παρατεθεί δίπλα σε άλλη της ίδιας σειράς (ΜΦΘ79/ΜΠΑ79/ΨΗΦ79), λίγο μεταγενέστερη χρονικά αλλά από το ίδιο περίπου σημείο, στην οποία το τοπίο παρουσιάζει μια εμφανώς διαφορετική εικόνα καθώς εκεί μεγάλο τμήμα της ξηράς έχει καλυφθεί από τα νερά της σχηματισμένης πλέον τεχνητής λίμνης. Η σύγκριση των δύο γεννά, μεταξύ άλλων, ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσο μπορεί ένα τοπίο να θεωρηθεί φυσικό από τη στιγμή που έχει υποστεί παρεμβάσεις ή αλλοιώσεις, όχι πάντα ορατές εκ πρώτης όψεως. Η μοναδικότητα της εικόνας έγκειται στο ότι σώζει από τη λήθη μια όψη των Κρεμαστών ανύπαρκτη πια, καθώς οι ανάγκες κατασκευής των ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων της ΔΕΗ στην περιοχή επέφεραν μη αναστρέψιμες μεταβολές.
(EL)