δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*
Το έργο «Ο Ιόλας» αποτελεί μία παραλλαγή και προσομοιάζει σε ένα από τα μέρη της μεγάλης βιντεοεγκατάστασης του Κώστα Τσόκλη «5 πορτραίτα και το Καμακωμένο ψάρι», με την οποία ο καλλιτέχνης εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μπιενάλε της Βενετίας το 1986. Ήδη από την προηγούμενη χρονιά ο καλλιτέχνης έχοντας διευρύνει το φάσμα της προβληματικής του δημιούργησε το έργο «Καμακωμένο ψάρι», το πρώτο έργο της «ζωντανής ζωγραφικής» με το οποίο εισήγαγε μια νέα σχέση με την εικόνα και τη διαδικασία παραγωγής της. Τόσο στην περίπτωση του ψαριού όσο και στην περίπτωση των πορτραίτων ο Τσόκλης ζωγράφισε πάνω σε αντίστοιχο αριθμό καμβάδων τη σιλουέτα ενός ψαριού και των μορφών και πάνω σε αυτές πρόβαλλε αντίστοιχα την εικόνα ενός ψαριού που σπαρταρά (προσθέτοντας στην επιφάνεια του καμβά ένα σιδερένιο καμάκι) και των μορφών που γυρίζουν να κοιτάξουν το πληγωμένο ψάρι. Συνδέοντας ξανά και ξανά την προβολή με τον ζωγραφισμένο καμβά δημιούργησε την αίσθηση ενός θανάτου που δεν επέρχεται. Το πορτραίτο του Ιόλα είναι ένα από τα πέντε συνοδευόμενα πορτραίτα και αποτελεί φόρο τιμής στον συλλέκτη που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στον τομέα της τέχνης τον 20ό αιώνα.
(EL)
The work "Iolas" is a variation of one of the parts of Costas Tsoclis' large video installation "5 Portraits and the Perched Fish", with which the artist represented Greece at the Venice Biennale in 1986. Already in the previous year, the artist, having broadened the range of his problematic, created the work "Upset Fish", the first work of "living painting" with which he introduced a new relationship with the image and the process of its production. In both the case of the fish and the portraits, Choclis painted on a corresponding number of canvases the silhouette of a fish and the figures, and on these he projected respectively the image of a writhing fish (adding an iron harpoon to the surface of the canvas) and the figures turning to look at the wounded fish. By connecting the projection over and over again with the painted canvas he created the sense of a death that does not occur. Iola's portrait is one of five accompanying portraits and is a tribute to the collector who played a pivotal role in the art world in the 20th century.
(EN)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.