Η πολιτεία του Αγίου Όρους, στον ανατολικό βραχίονα της Χαλκιδικής, τον Άθω, αποτελεί ένα μοναδικό θεσμό πνευματικής συνέχειας: μια αυτοδιοίκητη μοναστική κοινότητα που λειτουργεί αδιάλειπτα από τους βυζαντινούς χρόνους έως σήμερα σε έναν τόπο προσευχής και εγκράτειας, όπου το τοπίο και η σιωπή υφαίνουν το βίωμα του θείου. Σήμερα, υπάρχουν 20 μοναστήρια: 17 είναι ελληνικά, η Ιερά Μονή Χιλανδαρίου είναι σερβική, η Ιερά Μονή Ζωγράφου είναι βουλγαρική και η Ιερά Μονή Αγίου Παντελεήμονα είναι ρωσική.
Η χερσόνησος του Άθω εκτείνεται σε μήκος 47 χιλιομέτρων και πλάτος 5–10 χιλιομέτρων, σχηματίζοντας ένα τοπίο ορεινό, απότομο και βαθιά χαραδρωμένο. Από τον ισθμό με τα ίχνη της διώρυγας του Ξέρξη έως την κορυφή του Άθω στα 2.033 μέτρα, η γεωμορφολογία συνδυάζει δάση καστανιάς και βελανιδιάς, απόκρημνες ακτές, μικρούς αρσανάδες και δυσπρόσιτες βραχώδεις ζώνες. Μέσα σε αυτό το ανήμερο τοπίο φωλιάζουν ήρεμα μονές, σκήτες, κελλιά και ασκηταριά, μια αδιάσπαστη αλληλουχία πνευματικής παρουσίας διάσπαρτη στο τοπίο.
Στους κόλπους των μονών, των σκευοφυλακίων και των αρχείων τους, φυλάσσονται ανεκτίμητοι θησαυροί τέχνης και λόγου· χειρόγραφοι κώδικες, εικονογραφημένα ευαγγέλια, λειτουργικά σκεύη και εικόνες συνθέτουν ένα μωσαϊκό της πνευματικής ιστορίας του τόπου και αποτελούν πολιτιστική κληρονομιά της Ορθοδοξίας.
Αλλά το Άγιον Όρος δεν είναι μόνο καταφύγιο πνευματικότητας· είναι και πεδίο μυστικής έλξης και μέθεξης με το θείο για τον άνθρωπο- το ανδρικό φύλο τουλάχιστον. Από την εποχή των περιηγητών, Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες, ζωγράφοι και φωτογράφοι, αναζητούν στα κατανυκτικά τοπία του Άθω την εμπειρία μιας αποκάλυψης.
Τα φωτοαρνητικά, τα τελάρα και οι ξυλογραφίες των καλλιτεχνών και αρχιτεκτόνων που θα απαντήσετε στην έκθεση, δεν αποτυπώνουν απλώς τα μοναστήρια και την καθημερινότητα των μοναχών· επιχειρούν να διεισδύσουν στο άβατο της πνευματικότητας, να μεταγράψουν το αόρατο σε φως και χρώμα. Ο καλλιτέχνης–προσκυνητής γίνεται μάρτυρας μιας αθέατης ιερότητας που, μέσα από τη ματιά του, αποκτά ορατή μορφή και μεταγράφεται σε καλλιτεχνική μαρτυρία για τον ίδιο και τους “έξω”.
Ξεχωρίζει η συλλογή Σπύρου Παπαλουκά του Ιδρύματος Θεοχαράκη, με πάνω από 100 έργα τέχνης από την περιοδεία του καλλιτέχνη στο Άγιον Όρος το 1922 με τον φίλο του συγγραφέα Στρατή Δούκα. Το τοπιογραφικό έργο του Σπύρου Παπαλουκά από την αθωνική χερσόνησο έχει μεγάλη σημασία όχι μόνο για την καλλιτεχνική του αξία, αλλά και για τους μελετητές του Αγίου Όρους, καθώς αποτυπώνει κτίσματα και τοποθεσίες, μερικά από τα οποία δεν υπάρχουν πλέον ή έχουν αλλοιωθεί.
Από το Μουσείο Κατσίγρα θα βρείτε 21 ξυλογραφίες του Γιώργου Μόσχου του 1978 με τις εξωτερικές όψεις 21 διαφορετικών μοναστηριών του Αγίου Όρους. Το Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών διαθέτει μια μεγάλη συλλογή μοναστηριακών αρχείων και βυζαντινής τέχνης από το Όρος, ενώ το Κέντρο Έρευνας της Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής Τέχνης της Ακαδημίας Αθηνών έχει συγκεντρώσει ένα σημαντικότατο αρχείο αρχιεκτονικών σχεδίων, φωτογραφιών και απόψεων των Αθωνικών ναών και μοναστηριών.
Η ματιά φωτογράφων, όπως είναι ο Λέων Φραντζής, ο Ζοζέφ Χεπ και ο Γιώργος Βαφειαδάκης, συνθέτει ένα οδοιπορικό στα τοπία, την καθημερινότητα και τις ασκητικές μορφές των μοναχών, ενώ τα αποτελέσματα της έρευνας του αρχιτέκτονα και Ακαδημαϊκού Παύλου Μυλωνά τεκμηριώνουν την αρχιτεκτονική φυσιογνωμία των ίδιων των μοναστηριακών συγκροτημάτων.
Οι είκοσι Ιερές Μονές του Αγίου Όρους, μαζί με τις κοινοβιακές Σκήτες, σχηματίζουν μια ενιαία οικιστική παρουσία, χάρη στη φρουριακή τους οργάνωση που θυμίζει οχυρωμένες πολιτείες μεσαιωνικής εποχής.
Οι περίβολοί τους, τετράπλευροι ή πολυγωνικοί, ακολουθούν τη γεωμορφολογία του εδάφους και ενισχύονται με πυργίσκους, επάλξεις και καταχύστρες. Στο κέντρο της μεγάλης αυλής δεσπόζει το Καθολικό, οργανωμένο σύμφωνα με τον «αγιορειτικό» τύπο που καθιερώθηκε με τη Μεγίστη Λαύρα. Με τον τρούλο, το Τρίκογχο, τη Λιτή και τα πολυάριθμα παρεκκλήσια, το Καθολικό αποτελεί αρχιτεκτονικό και λειτουργικό πυρήνα της μοναστικής ζωής.
Στο εσωτερικό, τα ξυλόγλυπτα τέμπλα, τα μαρμαροθετημένα δάπεδα, οι ορθομαρμαρώσεις και οι πλήρως αγιογραφημένες επιφάνειες συγκροτούν ένα περιβάλλον τελετουργικής λαμπρότητας. Απέναντί του βρίσκεται η Τράπεζα, χώρος κοινής εστίασης, συχνά αγιογραφημένη και επιβλητική με τη σταυροειδή ή ορθογώνια κάτοψή της. Γύρω τους αναπτύσσονται οι Πτέρυγες, πολυώροφα κτίρια που στεγάζουν το Ηγουμενείο, τα κελιά, τα εργαστήρια και τους ξενώνες, ενώ στον περίβολο υψώνονται Κωδωνοστάσια και Πύργοι. Στην επικράτεια κάθε Μονής απλώνονται τα Εξαρτήματα —Καθίσματα, Σκήτες, Κελιά, Καλύβες και Ησυχαστήρια— που υφαίνουν την πνευματική γεωγραφία του Άθω. Τέλος, οι Αρσανάδες, τα λιμανάκια των μονών με τους προστατευτικούς τους πύργους, μαρτυρούν τη βαθιά σχέση της μοναστικής ζωής με τη θάλασσα και συμπληρώνουν το επιβλητικό αρχιτεκτονικό σύνολο.
Για τις γυναίκες, ωστόσο, που δεν επιτρέπεται να εισέλθουν στο Άγιον Όρος, οι φωτογραφίες, τα αρχιτεκτονικά σχέδια, τα σκίτσα και οι γκραβούρες γίνονται το μόνο παράθυρο προς εκείνον τον κόσμο. Μέσα από αυτά τα τεκμήρια, μπορεί να ιχνηλατήσει το άβατο ως τόπο πίστης, λατρείας, μνήμης και πνευματικότητας.
Η θεματική αυτή έκθεση επιχειρεί να αποδώσει την πνευματική και αισθητική ακτινοβολία του Αγίου Όρους μέσα από τεκμήρια που διασώζουν την καθημερινότητα, την αρχιτεκτονική, τα λατρευτικά αντικείμενα της Αθωνικής Πολιτείας: φωτογραφίες, ζωγραφικά έργα, χαρακτικά, κατόψεις και αρχιτεκτονικά σχέδια, χειρόγραφα και βιβλία.
Μέσα από τις καλλιτεχνικές μαρτυρίες, την αρχαιολογική έρευνα, και τις στιγμές που απαθανάτισε ο φακός των φωτογράφων, μπορούν γυναίκες και άνδρες να περιηγηθούν ψηφιακά σε έναν πνευματικό τόπο και έναν κόσμο αφιερωμένο στο αθέατο —και να γνωρίσουν το μνημείο που από το 1988 περιλαμβάνεται στον Κατάλογο με Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.
Μάθετε περισσότερα :
Η θεματική έκθεση περιλαμβάνει τεκμήρια από τους εξής φορείς: