Ο πίνακας με τίτλο Στυμφαλίς όρνις προέρχεται από την τρίτη περίοδο (1959-1967) καλλιτεχνικής δημιουργίας του Γιάννης Σβορώνου (1919-1987). Ο καλλιτέχνης γεννήθηκε στη Δράμα, μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη όπου έμεινε μέχρι το 1962 –με εξαίρεση την περίοδο των σπουδών του στην ΑΣΚΤ μεταξύ 1937-1939– και ασχολήθηκε επαγγελματικά με τη γραφιστική. Υπήρξε, μάλιστα ένας από τους πρωτοπόρους του κλάδου στην Ελλάδα κατά τον 20ό αιώνα, ήδη από την εποχή κυκλοφορίας του περιοδικού Κοχλίας στη Θεσσαλονίκη (1945-1948). Την περίοδο κατά την οποία φιλοτεχνήθηκε ο συγκεκριμένος πίνακας, ο Σβορώνος είχε στραφεί ουσιαστικά προς το αφηρημένο εξπρεσιονισμό που θα τον οδηγούσε όμως, σταδιακά, σε μια γεωμετρική μεταζωγραφική αφαίρεση. Ειδικότερα, ο τίτλος του έργου λειτουργεί εδώ ως κλειδί για την ανάγνωση της σύνθεσης: ο σκοτεινός όγκος που αναπτύσσεται φυγόκεντρα στο μέσον της σύνθεσης ανακαλεί στον θεατή τη μορφή ενός πουλιού και την ορμητική κίνηση της πτήσης του. Φαρδιές μαύρες και ιώδεις πινελιές ορίζουν τις κάθετες ενός απροσδιόριστου χώρου (ο βάλτος;) μέσα στον οποίο βρίσκεται το πουλί. Στην πραγματικότητα, όμως, η σύνθεση ορίζεται από τον διάλογο μεγάλων σκουρόχρωμων, σχεδόν μονοχρωματικών επιπέδων που προβάλλονται πάνω στην ωχροκίτρινη επιφάνεια του καμβά. Ακολουθώντας τις τάσεις της μεταπολεμικής τέχνης διεθνώς, οπότε και η αφηρημένη τέχνη κυριάρχησε, ιδίως κατά τη δεκαετία του 1950, ο Σβορώνος αναδεικνύεται με έργα σαν το Στυμφαλίς όρνις σε έναν από τους πλέον αξιόλογους εκφραστές της αφαίρεσης στο πλαίσιο της νεοελληνικής ζωγραφικής στα χρόνια της κυριαρχίας της: δηλαδή από τα τέλη της δεκαετίας του 1950 και έως την εκδήλωση του πραξικοπήματος της 21ης Απριλίου του 1967.
(EL)