Ένας άντρας, γυμνός, χωρίς πρόσωπο, κάθεται σε μία καρέκλα και παίζει βιολοντσέλο. Βρίσκεται μέσα σε ένα άδειο δωμάτιο: το πάτωμα είναι κίτρινο, οι τοίχοι σε ένα θερμό κόκκινο, η βαριά κουρτίνα ανοίγει στο πλάι για να φανεί από το παράθυρο η θέα. Στο περβάζι στέκει ένα βάζο με χρυσάνθεμα, ενώ στο βάθος διακρίνεται η θάλασσα και ένας χαμηλός λόφος στην κορυφή του οποίου υπάρχει ένας ολόλευκος αρχαιοελληνικός ναός. Σύμφωνα με τον τίτλο του έργου, ο νέος είναι ο ήρωας της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας Ορφέας, ένα πρόσωπο αγαπητό στη δυτικοευρωπαϊκή τέχνη λόγω της τραγικής ιστορίας του έρωτά του με την Ευρυδίκη. Αποτελούσε, μάλιστα αγαπημένο θέμα τόσο του Κωνσταντίνου Παρθένη, δασκάλου του Εγγονόπουλου, όσο και του Τζόρτζιο ντε Κίρικο, καλλιτέχνη που τον επηρέασε καίρια ήδη από τη δεκαετία του 1930 με τις μορφές-ανδρείκελα. Ο ζωγράφος του πίνακα Νίκος Εγγονόπουλος (1910-1985), θεωρείται από τους βασικότερους εκπροσώπους του υπερρεαλισμού στην Ελλάδα όχι μόνο στη ζωγραφική αλλά και στην ποίηση. Ακολούθησε, ωστόσο, έναν ιδιαίτερα προσωπικό δρόμο ως εικαστικός καλλιτέχνης. Σπούδασε στην ΑΣΚΤ με τον Παρθένη αλλά μαθήτευσε κοντά και στον Φώτη Κόντογλου. Στη ζωγραφική του συνδύασε στοιχεία από τη βυζαντινή τέχνη με τα διδάγματα του υπερρεαλισμού. Όλα αυτά όμως, υποταγμένα σε μια προσωπική μυθολογία, που όφειλε πολλά στην ελληνική αρχαιότητα. Για παράδειγμα, ο Ορφέας φορά στο δεξί του χέρι ένα δαχτυλίδι. Σύμφωνα με τη ζωγράφο και λογοτέχνη Νέλλη Ανδρικοπούλου, που ήταν η πρώτη σύζυγός του, το δαχτυλίδι σημαίνει ότι βλέπουμε μια αλληγορική αυτοπροσωπογραφία του Εγγονόπουλου. Ο ζωγράφος, λοιπόν, ταυτίζεται εδώ με τον μυθικό Ορφέα, που με τη δύναμη της τέχνης του μπορούσε να ηρεμήσει τα άγρια θηρία, να κάνει τα άψυχα πράγματα, όπως τους βράχους, να χορεύουν, ακόμα και να σταματά τη ροή των ποταμών. Ο συγκεκριμένος πίνακας είχε εκτεθεί στην Πανελλήνια Καλλιτεχνική Έκθεση του 1960, γεγονός που φανερώνει πόσο το εκτιμούσε ο καλλιτέχνης, αποτελεί δε ένα από τα πιο αξιόλογα έργα του ώριμου πια, πλήρως διαμορφωμένου ατομικού στυλ του Εγγονόπουλου.
(EL)