δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*
χρησιμοποιήστε το ψηφιακό αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης : Public Domain CC0
Ελεύθερο από Περιορισμούς Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Η συγκεκριμένη χαλκογραφία του Άγγελου Θεοδωρόπουλου (1883-1965) είναι, επίσης, γνωστή και με τον τίτλο Βιβλία και στάμνα, είναι δε ένα από τα τελευταία του έργα. Εδώ ο χαράκτης επιστρέφει σε ένα θέα που τον είχε απασχολήσει ήδη από τον Μεσοπόλεμο (πρβλ. το χαρακτικό Κεφαλή της Υγείας): τα βιβλία ως θέμα για μια σύνθεση νεκρής φύσης. Ειδικότερα, εικονίζεται ένας σωρός από βιβλία ατάκτως ερριμμένα πάνω σε ένα τραπέζι. Στα αυστηρά, τετράγωνα και ορθογώνια σχήματα των βιβλίων έρχεται να απαντήσει με τους καμπύλους όγκους του ένα μικρό, πήλινο κανάτι που τοποθετείται πάνω αριστερά. Ο χαράκτης χρησιμοποιεί τη γραμμική οξυγραφία δίνοντας με αυτόν τον τρόπο έμφαση στο αυστηρό σχέδιο και την καθαρή σύνθεση. Έχοντας αφήσει στην άκρη πειραματισμούς του Μεσοπολέμου, εκφράζεται εδώ με ρεαλιστική απλότητα, δίνει προσοχή στη χρήση του φωτός, στήνει αριστοτεχνικά τη σύνθεσή του επιδιώκοντας την αρμονία. Και τελικά, παραπέμπει περισσότερο στον γαλλικό ρεαλισμό του 19ου και στην ολλανδική νεκρή φύση του 17ου. Με τον τρόπο αυτό εντάσσει την εργασία του στη μεγάλη παράδοση της ευρωπαϊκής νεκρής φύσης. Ο Θεοδωρόπουλος σπούδασε ζωγραφική και χαρακτική στη Σχολή Καλών Τεχνών (απόφοιτος του 1914) και τη δεκαετία του 1920 αναδείχθηκε στον σημαντικότερο εκπρόσωπο της χαρακτικής τέχνης που δραστηριοποιούνταν στην Ελλάδα πριν από την επιστροφή των Γ. Κεφαλληνού και Λ. Κογεβίνα από τη Γαλλία. Στα χρόνια του ’30 ασχολήθηκε κατά κύριο λόγο με την ξυλογραφία, ωστόσο μεταπολεμικά στράφηκε στη χαλκογραφία. Το ώριμο ύφος του κινήθηκε σε δύο κατευθύνσεις: μια ρεαλιστική, και μια εξπρεσιονιστική, η οποία αποτελούσε συνέχεια της εργασίας του κατά την περίοδο της Κατοχής και του Εμφυλίου. Η νεκρή φύση Βιβλία με κανάτι ανήκει προφανώς στην πρώτη κατεύθυνση.
(EL)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.