Τοπίο
see the original item page
in the repository's web site and access the digital file of the item*

1  digital_file

basic type logo 1 JPEG

see or download the digital file
directly from the repository web site*
use
the file or the thumbnail according to the license:
Public Domain CC0
Free of Copyright Restrictions
CC0



Τοπίο (EL)

Δημήτρης Στεφανόπουλος (EL)

Παραγνωρισμένος σήμερα, ο Δημήτριος Στεφανόπουλος (1881-1932) που πέθανε σε ηλικία 51 ετών, ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους των μοντερνιστικών τάσεων στην Ελλάδα κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Γεννήθηκε στην Αθήνα, σπούδασε στο Σχολείο των Τεχνών με δάσκαλο τον Νικηφόρο Λύτρα και το 1917 μετείχε στην ίδρυση και τις εκθέσεις της πρωτοποριακής Ομάδος Τέχνη. Το 1925 ταξίδεψε στο Παρίσι, όπου συνέχισε τις σπουδές του και το 1930 πρωτοστάτησε στην ανασύσταση της Ομάδος Τέχνη (1930), όπου συμμετείχαν μερικοί από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες της περιόδου. Ασχολήθηκε κυρίως με την τοπιογραφία και την απεικόνιση της ζωής των ανθρώπων της υπαίθρου, ανανεώνοντας σε υφολογικό επίπεδο τη θεματική της ηθογραφίας και προετοιμάζοντας τις νεορεαλιστικές τάσεις της δεκαετίας του 1930, όπως εκφράστηκαν μέσα από μια νέα γενιά δημιουργών, κυρίως χαρακτών. Στον συγκεκριμένο πίνακα, μια τοπιογραφία ίσως από κάποια αμμουδιά της Αττικής, ο Στεφανόπουλος φανερώνει την πρωτοποριακή του ματιά: μολονότι εντάσσεται στο ευρύτερο κλίμα της μελέτης του «ελληνικού τοπίου» και του «ελληνικού φωτός», μια αντίληψη που χαρακτήρισε την στροφή των Ελλήνων ζωγράφων προς τον υπαιθρισμό κατ’ επίδραση της γερμανικής και ιδίως της γαλλικής τέχνης, αντιμετωπίζει το χρώμα ως βασικό εκφραστικό του μέσο και το χειρίζεται με τρόπο που φανερώνει γνώση του εξπρεσιονισμού. Οι εκτυφλωτικοί, ανοιχτοκίτρινοι όγκοι της άμμου στο πρώτο επίπεδο (δυο αμμόλοφοι) αφήνουν πίσω τους να φανεί η λεπτή ζώνη της ακτής. Δέντρα, στα δεξιά, και χαμηλά, μπλε βουνά στο βάθος, συμπληρώνουν το τοπίο. Όλα αυτά τα στοιχεία, όμως, δεν αποδίδονται περιγραφικά, με μια γραφική ματιά. Αντίθετα, πλάθονται με πλούσια χρωματική ύλη, που απλώνεται πάνω στο σκληρό χαρτόνι με ευκρινείς, γρήγορες και νευρικές πινελιές. Παραπέμποντας σε ανάλογες εικαστικές προσπάθειες του φίλου και συνοδοιπόρου του, Νικολάου Λύτρα, ο Στεφανόπουλος δίνει μια εικόνα της ελληνικής φύσης που δονείται από το δυνατό ηλιακό φως με τρόπο, συνομιλώντας ισότιμα με τις νεωτερικές τάσεις της ευρωπαϊκής τοπιογραφίας των αρχών του αιώνα. (EL)

ζωγραφική (EL)

ελαιογραφία σε χαρτόνι (EL)

30,5 × 46,5 εκ. (EL)

Πολιτισμός (κουλτούρα) (EL)

Image

http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/deed.el




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)