δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε το ψηφιακό αρχείο του τεκμηρίου*
Η μακρόστενη πολυπρόσωπη παράσταση κοσμούσε το στηθαίο του γυναικωνίτη του παλαιού, αλλά και του νέου ναού του Αγίου Διονυσίου. Αν και πρώιμο έργο του Νικολάου Κουτούζη, αποδεικνύει το μέγεθος του ταλέντου του. Στην αρχή της παράστασης προπορεύονται χαρούμενα παιδιά, ακολουθούν οι τυμπανιστές με βενετσιάνικες στολές, οι σημαιοφόροι των συντεχνιών, στρατιώτες, το λάβαρο της εκκλησίας, πολλοί ιερείς ντυμένοι με επίσημα άμφια, έχοντας ανάμεσά τους τον πρωτοπαπά, και μια ομάδα ευγενών. Πίσω τους, μετά από τέσσερις άνδρες που κρατούν αναμμένες λαμπάδες, τις τόρτσες, ακολουθεί κάτω από τον ουρανό το ιερό λείψανο του αγίου Διονυσίου μέσα στη λειψανοθήκη του, την οποία φέρουν τέσσερις ιερείς. Έπεται ο προβλεπτής -που πλαισιώνεται από δύο άρχοντες- και οι διοικητικές και δικαστικές αρχές του νησιού. Στο βάθος της παράστασης διακρίνονται τα σπίτια, τα ψηλά καμπαναριά της πόλης, η ανατολική πλευρά του Κάστρου, η Μπόχαλη με τους ανεμόμυλους και ο λόφος του Ακρωτηρίου. Στο κάτω δεξί άκρο, επάνω σε υπόλευκη πλάκα, σημειώνεται η χρονολογία και η υπογραφή του ζωγράφου: 1766 / N. C. F.(ecit). Η απεικόνιση των προσώπων με ορισμένο πρωτόκολλο καθιστά το έργο τεκμήριο της πολιτικής και πολιτιστικής ζωής της Ζακύνθου εκείνης της εποχής. Η σύνθεση χαρακτηρίζεται από φυσιοκρατική ακρίβεια στο σχέδιο, σωστές αναλογίες και διαστάσεις. Ο πίνακας επιδιορθώθηκε τρεις φορές.
(EL)
*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.