Το 1953 και με νωπές ακόμη τις μνήμες από τις βιαιοπραγίες του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και του Εμφυλίου, η Άλεξ Μυλωνά δημιουργεί αρχικά ένα σχέδιο και στη συνέχεια μια λιτή σύνθεση σε μάρμαρο στη μνήμη όλων των ανδρών του χωριού που εκτελέστηκαν από τους Ναζί.
Το σχέδιο «Καλάβρυτα», που προορίζονταν για μεγάλο ανάγλυφο και εκτελέστηκε σε μάρμαρο, θυμίζει νεκρικό μνημείο. Μέσα σε όλη του την απλότητα ανακαλεί με σοβαρότητα τις συμφορές του πολέμου: οι κόρες θρηνούν στην αγκαλιά των μητέρων ενώ πλάι στέκεται ένα μικρότερο παιδί που αναζητά την αγκαλιά και τη θαλπωρή. Οι μορφές, αφαιρετικά σχηματοποιημένες, συγκλίνουν η μία στην άλλη δημιουργώντας ένα «εύθραυστο» αλλά συνάμα στιβαρό σύνολο.
(EL)
One of the artist's very early drawings, probably a preparatory drawing for her entrance to the School of Fine Arts. It is a study of a couple, which was to be rendered in large-scale relief. The drawing depicts two nude figures, one male and one female, touching each other, an attitude that conveys an intense erotic atmosphere. The female figure's garment has slipped almost below her hips, revealing her naked body. The design is dominated by strong angular and curved forms.
(EN)