Τετράδιο Καλλιγραφίας ορθής γραφής, αρ. 6

Τετράδιο Καλλιγραφίας ορθής γραφής, αρ. 6
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κατεβάστε το βασικό αρχείο
Ο σύνδεσμος στο ψηφιακό αρχείο δεν είναι διαθέσιμος προσωρινά λόγω τεχνικών εργασιών στον ιστότοπο του φορέα*
χρησιμοποιήστε
το αρχείο ή την εικόνα προεπισκόπησης σύμφωνα με την άδεια χρήσης :
CC BY-NC 4.0

Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση
CC_BY_NC



Τετράδιο Καλλιγραφίας ορθής γραφής, αρ. 6 (EL)
Calligraphy notebook of correct writing, no. 6 (EN)
Cahier de Calligraphie, d’écriturecorrecte, No 6 (FR)

Επιμ. Ψαρρού Σ. (EL)
Ed. Psarrou S. (EN)
Édité par Psarou S. (FR)

Το Διδασκαλείο Κρήτης στο Ηράκλειο είχε στην κατοχή του πλήθος εποπτικών διδακτικών μέσων (εποπτικό υλικό και σχολικός εξοπλισμός) που χρησιμοποιούνταν κατά την εκπαιδευτική λειτουργία του. Τα μέσα αυτά αποτελούσαν ένα σημαντικό μέρος της κινητής περιουσίας του ιδρύματος, όπως προκύπτει και από την υπηρεσιακή αλληλογραφία του Διδασκαλείου. Το υλικό και ο εξοπλισμός αυτός διακρίνονται στις ακόλουθες κατηγορίες: α. Σχολικές Εικόνες. β. Σχολικοί Χάρτες. γ. Κεντήματα Διδασκαλείου. δ. Σχολικά έπιπλα. ε. Ποικίλα Αντικείμενα συλλογών και σχολικού εξοπλισμού. στ. Φωτογραφίες μαθητών/τριών και διδακτικού προσωπικού. στ. Εποπτικό υλικό μαθημάτων φυσικών επιστημών. ζ. Γραφική ύλη. Η κατηγορία «Γραφική Ύλη» περιέχει γραφική ύλη διδασκαλίας και γραφής των μαθητών/τριών που εντοπίστηκε στα Πρότυπα Δημοτικά σχολεία του Διδασκαλείου Κρήτης. Ανάμεσα στα αντικείμενα της σχολικής ζωής συγκαταλέγονται οι κασετίνες, οι κονδυλοφόροι, οι κιμωλίες, τα μελάνια, τα μελανοδοχεία κ.ά., τα οποία συνθέτουν όψεις της καθημερινότητας του σχολείου. Να σημειωθεί ότι η αγορά της γραφικής ύλης, που απαιτούνταν για τη φοίτηση των μαθητών/τριών, αποτελούσε αρκετές φορές ένα επιπλέον κόστος για τις οικογένειες. Το ελληνικό κράτος, υιοθετώντας μια προνοιακήαντίληψη (Ν. 5019/1932), ίδρυσε το 1937 τονημικρατικό οργανισμό «Ιματιοθήκη του Μαθητού», που υπαγόταν στο Υπουργείο Πρόνοιας, με σκοπό την ένδυση, υπόδηση και τον εφοδιασμό των άπορων μαθητών/τριών με βιβλία και γραφική ύλη. Το συγκεκριμένο τετράδιο ονομάζεται τετράδιο Καλλιγραφίας ορθής γραφής. Αναγράφεται σε αυτό ο αριθμός έξι, καθώς προοριζόταν για τηΣτ΄τάξη. Πρόκειται για μία σειρά έξι τετραδίων για κάθε τάξη του Δημοτικού, στα οποία ο/η μαθητής/τρια ασκούνταν όχι μόνο στην καλλιγραφία, αλλά και στον ορθό τρόπο κράτησης της πένας και τοποθέτησης του σώματος κατά την εκτέλεση της άσκησης της γραφής. Το μάθημα της καλλιγραφίας εντάσσεται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση το 1880. Αποτελεί μέρος του προγράμματος των Ελληνικών και αφιερώνονται δύο ώρες την εβδομάδα σε καλλιγραφικές ασκήσεις. Η καλλιγραφία συναντάται, επίσης, στο ωρολόγιο πρόγραμμα των Διδασκαλείων ως μέρος των τεχνικών μαθημάτων. Διδάσκεται μία ώρα την εβδομάδα στα Τριτάξια Διδασκαλεία και δύο ώρες την εβδομάδα στα Πεντατάξια μαζί με το μάθημα της Ιχνογραφίας, από καθηγητή/ τριααπόφοιτο/ η της σχολής Καλών Τεχνών, σύμφωνα με τον Ν. 1910 «Περί του εν Αθήναις Διδασκαλείου της Δημοτικής Εκπαιδεύσεως». (EL)
The Didaskaleion of Crete in Heraklion had in its possession a number of visual aiding teaching materials (visual material and school equipment) that were used during its educational function. These materials constituted an important part of the movable property of the institution, as it can be seen from the official correspondence of the Didaskaleion. This material and equipment are divided into the following categories: a. School pictures. b. School maps. c. Embroidery of the Didaskaleion. d. School furniture. e. Various items of collections and school equipment. f. Photographs of students and teaching staff. f. Aiding material for natural science courses. g. Stationery. The category "Stationery" contains teaching and writing materials of the students located in the Standard Primary Schools of the Didaskaleion of Crete. Among the objects of school life are caskets, tubers, chalks, inks, inkwells, etc., which make up aspects of the daily life of the school. It should be noted that the purchase of stationery, which was required for the students' studies, was several times an additional cost for the families. The Greek state, adopting a welfare concept (Law 5019/1932), founded in 1937 the semi-governmental organization "Student's Clothing Store", which came under the Ministry of Welfare, with the aim of clothing, footwear and supplying students that were in need, with books and stationery. This specific notebook is called the Calligraphy notebook of correct writing. The number six is written on it, as it was intended for the 6th grade. It is a series of six notebooks for each grade of the Elementary School, in which the student practiced not only calligraphy, but also the correct way to hold the pen and position the body when performing the writing exercise. The lesson of calligraphy was first introduced in primary education in 1880. It is part of the Greek program and two hours a week are devoted to calligraphy exercises. Calligraphy is also found in the Didaskaleia curriculum as part of the technical courses. It is taught one hour a week in the 3rd grade classes and two hours a week in the 5th grade classes along with the iconography course. Both calligraphy and iconography are taught by a professor/ graduate of the School of Fine Arts, according to the Law 1910 "On the Teaching of Primary Education in Athens". (EN)
Le Didaskalio (École pour la formation des enseignants) de Crète à Héraklion disposait de plusieurs moyens et supports d’enseignement (matériel et équipement scolaires) qui étaient utilisés pour sa fonction éducative. Ces moyens et supports constituaient une partie importante des biens mobiliers de cette institution, ce qui ressort, entre autres, de l’étude de la correspondance officielle de Didaskalio. En ce qui concerne son matériel et son équipement, on distingue les catégories suivantes : a. Images scolaires, b. Cartes scolaires. c. Broderies de Didaskalio, d. Meubles scolaires, e. Divers objets des collections et de l’équipement scolaire, f. Photos des étudiant(e)s et du personnel enseignant, g. Outils d’enseignements pour les cours des sciences naturelles, h. Fournitures scolaires. La catégorie «Fournitures scolaires» contient les fournitures scolairespour l’enseignement et pour l’écriture des élèves, retrouvées dans les «Écoles Élémentaires Modèles» (Protipa dimotika scholia) rattachées à Didaskalio de Crète. Parmi les objets de la vie scolaire figurent les trousses, les porte-plumes, les craies, les encres, les encriers, etc., qui renvoient au quotidien scolaire. Il est important de noter quel’ achatdes fournitures scolairesqui étaient indispensables pour la scolarisation des élèves, constituait souvent une dépense supplémentaire pour les familles. L’état grec, dans un souci de prévoyance (loi N. 5019/1932) a créé en 1937 l’organisme semi-public «Le vestiaire de l’élève», qui relevait du Ministère de la Prévoyance, et qui avait comme but de procurer aux élèves les plus démunis des vêtements, des chaussures, des livres et desfournitures scolaires. Le cahier présenté ici est appelé «Cahier de Calligraphie d’écriture correcte». Sur ce lui-ci est inscritle numéro six, car ce cahier était destiné pour les élèves de la sixième année de l’école élémentaire. Il s’agit d’une série de six cahiers, un pour chaque classe de l’école élémentaire, et sur lesquels les élèves s’exerçaient non seulement à la calligraphie, mais aussi à tenir correctement le stylo-plume et à adopter une posture corporelle adéquate lors des exercices d’écriture. Le cours de calligraphie a été introduit dans l’enseignement primaire en 1880. Il était intégré aux cours de langue grecque et les élèves faisaient des exercices de calligraphie deux heures par semaine. On retrouve également des cours de calligraphie dans les programmes des cours des différents Didaskalio (École pour la formation des enseignants), comme faisant partie des cours techniques. D’après la loi N. 190 «À propos du Didaskalio d’Athènes pour l’Éducation primaire», ce cours était enseigné une heure par semaine dans les Didaskalio ayant un programme d’études d’une durée de trois années, et deux heures par semaine dans les Didaskalio ayant un programme d’études d’une durée de cinq années ; il était enseigné avec le cours de Dessin, par un/une professeur(e) qui avait fait des études à l’École des Beaux-Arts. (FR)

dctype:PhysicalObject
Γραφική ύλη (EL)
IMAGE (EL)
IMAGE (EN)
Stationery (EN)
IMAGE (FR)
Fournitures scolaires (FR)

- (EL)
- (EN)
- (FR)

15 εκ. × 20 εκ. (EL)

- (EL)

Τετράδιο γραφής (EL)
Writing notebook (EN)
Cahier d’écriture (FR)


Κείμενο/PDF

Ελληνική γλώσσα

http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

other

https://e-her.org/omeka/files/original/1a304e7630de68e57e871f9c75128d2679b58f0b.pdf
https://e-her.org/collection/category/1022/image/939



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των φορέων περιεχομένου.